Saturday 28 December 2013

Cerpen

Cerpen : Futuristuik
Tajuk : Kejayaan Tercipta 


Terpancar bangunan-bangunan pencakar langit serta kereta-kereta yang berada di awan bersesuaian deangan negara maju yang telah mngeluarkan teknologi-teknologi canggih dan bersistematik . Kini, negara kita sudah mencapai tahun 2040 . Dengan deruan kereta teksi yang dinaik oleh Ajib bercampur aduk bunyi kicauan burung-burung yang berterbangan di awan memecahkan ruang sunyi di bandar itu . Tambah pula, dengan deruan kenderaan moden membuatkan bandar semakin sibuk . 

            Ajib menunjukkan surat tawaran ke sekolah sukan kepada pemandu teksi tersebut . Lalu, Ajib bertanya 

             " Pak cik, boleh hantarkan saya ke alamat sekolah ini ? "

Pak cik itu pun membalas pertanyaan Ajib , 

                " Boleh nak . Anak beruntung dapat sekolah ini kerana sekolah ini menyediakan infrastruktur dan kemudahan yang baik bagi para pelajarnya . 

Pemandu teksi itu bertanya , 

                  " Anak dari mana asalnya ? "

                  " Saya dari Kampung Silara pak cik . Saya tidak tahu apa-apa tentang kehidupan di bandar . Bapa saya telah meninggal dunia beberapa tahun dahulu . Jadi, saya disuruh oleh ibu  untuk pergi ke sekolah ini bersendirian . "

Lalu, pak cik itu menyambung perbualan tersebut , 

                   " Takpe la nak . Mungkin ini rezeki anak sebagai satu titik permulaan untuk menjadi seorang atlet kebangsaan . Belajarlah rajin-rajin nak . " 

                   " InsyaAllah . " , jawab Ajib sambil tersenyum kepada pemandu teksi tersebut . 

Suasana di dalam kereta tersebut menjadi senyap semula . 
Selepas 20 minit kemudian, kereta teksi itu mula mendarat di hadapan bangunan yang berdiri megah dengan ketinggiannya dan bentuk bangunan yang serba moden itu . Terbeliak mata Ajib apabila melihat bangunan tersebut merupakan sekolah yang ditawarkannya untuk belajar di situ . 

Ajib bertanya kepada pemandu teksi itu . 

                  " Kita sudah sampaikah pak cik ? " 

                  " Sudah nak . Inilah tempat yang kamu tunjukkan alamatnya kepada pak cik tadi . " 

Ajib pun berkata , 

                   " Kalau begitu, saya turun dululah pak cik . " Lalu, dia mengeluarkan wang dari dompetnya dan membayar kepada pemandu teksi itu . 

                  " Terima kasih pak cik . "


                            ******                       ******                      ******                     ******



         Terpampang nama bangunan tersebut ' Sekolah Sukan Berpusat ' dengan megahnya . Sekolah itu dibina bagi pelajar-pelajar yang berbakat dalam sukan bagi melatih pelajar sukan agar dapat menjadi seorang atlet negara suatu hari nanti . Bangunan sekolah yang dibina mempunyai struktur bangunannya yang tersendiri dan keunikannya bertaraf teknologi pada zaman moden itu . Bangunan sekolah yang merangkumi 30 tingkat dan di setiap tingkat-tingkat tersebut mempunyai satu jenis sukan yang telah disediakan kemudahannya . Inovasi pembinaan struktur bangunan ini boleh merapatkan ukhwah antara para pelajar yang mewakili berlainan jenis sukan 

         Ajib disambut baik oleh guru di sana . Ajib melangkah masuk dengan niatnya yang mendalam agar dia dapat mencapai cita-citanya dan dapat membantu keluarganya di rumah . Dia mengenalkan dirinya setelah smapai di sana . 

         Bermulalah kisah perjuangan Ajib dalam melatih dirinya untuk menjadi atlet kebangsaan yang boleh menaikkan nama negara suatu hari nanti . 


Setelah beberapa tahun kemudian, 

           Ajib telah mewakili sukan olahraga di peringkat negeri dan telah berjaya ke peringkat kebangsaan . Kini, dia telah berjaya menjadi seorang atlet yang berjaya dan dikenali oleh masyarakat . Cita-citanya sudah tercapai dan Ajib tidak akan pernah melupakan sekolah dan guru-gurunya yang telah melatihnya sehinggalah dia berjaya . Terciptalah kejayaan yang terbilang di sekolah itu . Sekolahnya dalam kenangan . 
         


#maaf cikgu klu saya salah tema . Harap cikgu terima :)




No comments:

Post a Comment